10 martie 2015, 13:22

Cine dorește discreditarea ideii de ”E-ticketing” în Chișinău?

[avatar user="ivascenco" size="medium" align="left" link="file"].

1: Circa 25-30% din încasările de la vânzarea biletelor în troleibuze/autobuze nu ajung să fie contabilizate, dar rămân în buzunarele taxatorilor/șoferilor (date confirmate prin 2 analize paralele efectuate de companii specializate din Germania și Israel, la comanda BERD). Valoarea anuală a ”casei negre” - peste 50 mln lei.

(Fapt conformat și prin Strategia de Transport Public înaintată de Primărie spre aprobare CMC în 2014).


2: Iată de ce, în acordul de credit BERD-Chișinău pentru procurarea de troleibuze, o obligație a municipalității consta în ”introducerea tichetării electronice” în troleibuze și autobuze.
(Secțiunea 3-01, pt (b), alin (13) din DEED OF GUARANTEE AND PROJECT SUPPORT)

3: În conformitate cu contractul de credit cu BERD, Primăria Chișinău și-a luat angajamentul să introducă tichetarea electronică cel târziu până pe 1 ianuarie 2012. Procedura de implementare> prin parteneriat public-privat > adică tender pentru selectarea unei companii private care va face toată investiția necesară din cont propriu, iar ulterior își va recupera investiția prin decontarea unui % fix din prețul biletelor.

4: Conform Studiului de Fezabilitate elaborat de ”Rom Transportation Engineering” (Israel) – la comanda BERD, investiția necesară pu implementarea sistemului este de câteva sute de milioane MDL, în de pendență de varianta aleasă și tipul de echipamente (validatoare, computere la bord, soft, terminale, etc.), iar compania privată urmează să-și restituie investiția în max. 10 ani + să încaseze un profit acceptabil.

5: De 2 ani de zile CMC așteaptă de la Direcția Transport să fie prezenate spre aprobare (i) Studiul de Fezabiliate și (ii) Documentația de tender. De 2 ani de zile, se prezintă acelașii document – ”princpiile e-tichetării”, care nu au nici o relevanță juridică.

6: Pe 2 martie, aceste ”principii generale” (fără continuitate juridică) sunt aprobate prin dispoziția Primarului general…

7: Care este sensul aprobării unui document ilegal (din punct de vedere juridic) și steril (din punct de vedere economic), în condițiile în care municipalitatea deja cu 2 ani întârzie implementarea angajamentelor față de BERD? De ce CMC deja de 2 ani nu poate obține documentele (legale) promise, pentru a lansa implementarea E-tichetării în Chișinău?

8: Ce-i asta? Neglijență Sabotare? Sau Altceva?

P.S. O alta nedumerire. Contractul cu BERD-ul impunea introducerea 'tichetarii electonice integrate' - inclusiv pu microbuze, pentru contracararea evaziunilor fiscale de proportii. De ce, si la sugestia cui, s-a decis scoaterea microbuzelor din ecuatie?


Mai multe de la Ghenadie Ivaşcenco


Comentarii

Nu sunt comentarii