27 февраля 2014 г., 16:12

Spălarea de bani în Consiliul raional Criuleni… Din ce cauză tace Procuratura Generală și CNA-ul…

 

Rotaru

Un articol fără modificări, preluat de pe site-ul ziarului Est-Curier



 

Eşecul şedinţei n-a stopat lucrările…


 

Şedinţa extraordinară a Consiliului raional Criuleni din 20 septembrie 2013 a eşuat. Cei 14 consilieri aleşi pe lista PLDM şi Dionisie Boaghie, trecut la PLR, nu au putut vota proiectele de decizii privind alocarea mijloacelor financiare şi contribuţiei finaciare pentru implementarea proiectelor transfrontaliere în cadrul Programului Operaţional Comun România- Ucraina- Moldova 2007- 2013 fără implicarea consilierilor membri ai fracţiunilor PCRM, PLM şi PDM.

La ședința din 12 iunie 2013, prezidată de consilierul Simion Cotovici, aleşii raionali au aprobat schimbarea uşilor şi ferestrelor la clădirile instituţiilor de învăţământ primar şi secundar general cu geamuri şi uşi exterioare din clorură de polivinil în perioada 2013-2015. A fost aprobat atunci şi caietul de sarcini pentru desfăşurarea licitaţiei de achiziţionare a lucrărilor respective, iar managerilor instituţiilor li s-a recomandat să desfăşoare achiziţionarea materialerlor şi serviciilor de schimbare a uşilor şi ferestrelor prin licitaţii în teritoriu conform legislaţiei în vigoare. La acea şedinţă unii consilieri s-au revoltat că sunt puşi în faţa faptului împlinit, adică să voteze pentru contractele deja încheiate. La 22 septembrie consilierii raionali ar fi trebuit să voteze: „…întru executarea deciziei din 12 iunie 2013” alocarea a 253,7 mii lei din componenta raională a transferurilor categoriale, aprobate în legea bugetului raional pentru 2013. Managerii instituţiilor de învăţământ, prin p.2 al deciziei: ”în calitate de beneficiari ai mijloacelor alocate, conform contractelor de antrepriză încheiate şi a devizelor de cheltuieli, vor perfecta, în modul stabilit, documentele necesare pentru finanţarea cheltuielilor în cauză, conform sumelor reflectate în anexă, ce constituie plata anticipată, până la 10% din suma stabilită pentru fiecare instituţie.

DE CE NU AU PARTICIPAT 17 consilieri la Şedinţa Extraordinară?

Oleg Ogor, exponent al Partidul Liberal: „La şedinţa din iunie am acceptat schimbarea uşilor şi ferestrelor la instituţiile de învăţământ. Atunci, însă, ni s-a părut suspect faptul că iniţiativa venea de la agentul interesat şi costul lucrărilor de 7,5 milioane lei. Am solicitat evaluarea costurilor în dependenţă de necesităţile şcolilor şi ca licitaţiile să le organizeze managerii şcolari în teritoriu. La 20 septembrie, însă, ni se propune să acceptăm alocarea a 2,5357 mii lei, dar care constituie doar 10% din suma necesară a fi plătită în rate pe parcursul a trei ani. Adică costul serviciilor a ajuns de la 7,5 mln. la 25 milioane lei. Componenta raională anul acesta e de cca cinci milioane lei. Din ce surse vom onora datoriile în următorii ani, când ea va fi mai mică, căci numărul elevilor e în descreştere, fără a risca să ne pomenim cu conturile blocate? Nu am primit un răspuns explicit. Din acest motiv nici nu am participat la şedinţă. Plus că şi chestiunea cu privire la contribuţia la proiectele transfrontaliere nu a fost prezentată argumentat. Am solicitat să ni se traducă scrisoarea care era în engleză ca să înţelegem despre ce este vorba, dar acest lucru nu s-a întâmplat…”

Iurie Andriuţă, PDM: „Nu am putut participa la o asemenea şedinţă pentru că punem în pericol activitatea ulterioară a instituţiilor de învăţământ. E prea mare diferenţa dintre suma iniţială de 7,5 milioane şi cea de 25 mln.lei La comisia de licitaţii nu am fost invitaţi, deşi figurăm ca membri. Documentele de la licitaţii nu ne-au fost prezentate. Alocând suma de 25 milioane practic privăm instituţiile de banii din componenta raională pentru 5-6 ani. E una când se câştigă o finanţare externă sau proiect, cum obişnuiesc să spună mulţi acum, şi să vii cu cofinanţare de 10 %, dar nu se poate să achiţi 100% şi să intri în datorii pentru următorii ani. La fel şi proiectele transfrontaliere despre care s-a vorbit – nu am avut o informare documentată. Nu e vorba de interese partinice, ci de alocarea banilor conform necesităţilor stricte. În unele şcoli, bunăoară, mai oportună este schimbarea podelelor, reparaţia acoperişului, căci ferestrele chiar de sunt de lemn, mai sunt trainice. Vrem managerii şcolari să conştientizeze că-şi stabilesc singuri priorităţile şi sunt responsabili de gestionarea surselor de care dispun, rolul Consiliului raional nu e să le dictăm, dar să evaluăm şi să monitorizăm eficienţa cheltuirii banilor publici”.

Dumitru Goncearenco, preşedintele fracţiunii PCRM: „Nu suntem indiferenţi faţă de soarta şcolilor, după cum suntem acuzaţi. Personal sunt născut în Criuleni şi-mi pasă de ce se întâmplă şi cum va derula viaţa oraşului, a raionului şi după expirarea mandatului actual. Nu negăm necesitatea schimbării uşilor şi ferestrelor, dar dacă votam cifra propusă lăsam şcolile fără bani pentru câţiva ani. Componenta raională se formează rezervându-se cinci la sută din bugetul cumulativ al instituţiilor de învăţământ. Aceşti bani pot fi utilizaţi doar în interesul şcolilor, ca ajutor în cazul apariţiei unor situaţii deficitare (iese din funcţiune un cazan, o plită la bucătărie, nu le ajung bani pentru achitarea agentului termic şi alte situaţii imprevizibile). Dacă-i dăm pe toţi acum, cu ce vom lucra în următorii ani?”

Ghenadie Cazacu, preşedintele fracţiunii PLDM, nu consideră gravă eşuarea şedinţei respective: „În cadrul şedinţei consilierii ar fi primit mai multă informaţie, lămuriri, căci la şedinţa comisiei nu au reuşit să se documenteze suficient. Oricum, implementarea proiectelor respective a fost aprobată anterior şi şedinţa extraordinară din 20 septembrie a fost convocată pentru mai multă transparenţă. Eu cred că banii vor veni şi de la alte fonduri, nu doar din componenta şcolară”.

Vitalie Rotaru, preşedintele raionului Criuleni, e convins că surse pentru implementarea proiectului de schimbare a uşilor şi ferestrelor se vor găsi nu doar în componenta şcolară: „Intrăm acum în datorii, dar rezolvăm o problemă majoră. Managerii şcolari vor face economii pentru agentul termic, caci dacă după schimbarea uşilor şi ferestrelor nu vor avea economii vom fi nevoiţi să-i schimbăm. Mi-am asumat nişte obligaţiuni pe care le voi duce la bun sfârşit. Când o să plec din funcţia dată, vreau să plec cu capul sus, lăsând lucruri frumoase în urmă. Trebuie să ne unim eforturile mai ales când e vorba de copii. Va urma un proiect-pilot privind WC-ele interne. Scopul meu e să atrag cât mai multe finanţări în raion. Avem posibilităţi – sunt proiectele pentru zona de securitate, Anexa VI, transfrontaliere, etc. Dacă voi încălca legislaţia şi voi fi tras la răspundere – mă voi conforma instanţei. De ce nu au fost antrenaţi antreprenorii locali în aceste lucrări? Nu au participat la licitaţie şi avem dovezi că nu prestează servicii de calitate, exemplu chiar la termoficarea sediului Consiliului raional. Bani din bugetul raional pentru acest proiect nu vom cheltui, dar investiţia făcută va putea fi considerată drept contribuţie la proiectele ulterioare de Eficienţă Energetică.

MANAGERII NU INTRĂ ÎN DETALII, DOAR VOR CONDIŢII DECENTE DE MUNCĂ

Vladimir Soltanici, şeful direcţiei Învăţământ Criuleni: „Vor avea de suferit copiii şi bugetul instituţiei pentru că se va pierde căldura datorită geamurilor şi uşilor deteriorate. În afară de componentă mai avem şi există şi alte surse de finanţare şi în cazul când vor fi acceptate proiectele de eficienţă energetică aceste schimbări ar fi incluse drept contribuţie. Nu cunosc cine-s antreprenorii selectaţi, însă, ştiu că a fost organizat tender, dar nu am fost în comisia respectivă.”

Anatolie Vîntu, primarul com. Boşcana: „Încă în 2011 am cofinanţat acest proect elaborat pentru Programul Operaţional Comun România- Ucraina- Moldova 2007- 2013. Am avut cea mai mare contribuţie dintre primăriile incluse în proiect. Aveam asigurări că degrabă va fi aprobat, dar nu am o informaţie certă. Aşteptăm. Deocamdată amenajăm un teren adiacent comunei Budeşti pentru depozitarea deşeurilor. Dacă va avea sorţ de izbândă în proiectul înaintat la Programul de cooperare transfrontalieră, vom reuşi să facem comuna şi mai curată.”

Nadejda Burciu, directoarea LT Cruglic: „Pentru noi e important să schimbăm uşile şi ferestrele care au peste 40 de ani. Nu ştiu cine e antreprenorul, că licitaţia au făcut-o specialiştii de la Consiliul raional. Eu ştiu, că schimbând uşile şi ferestrele vom economisi 40 la sută din banii pe care-i achităm pentru căldură. E bine că vom achita serviciile în trei ani, căci din economiile pe care le avem nici în 20 de ani nu vom reuşi să facem schimbarea uşilor şi ferestrelor”.

Maria Calancea, directoarea gimnaziului Bălăbăneşti: „Nouă ne mai trebuie vreo 800 de lei pentru a schimba cele două ferestruice la sala de sport pe care nu am reuşit să le schimbăm în 2010, când am câştigat un proiect de la FISM în valoare de cca 700 mii $.”

Diferenţa e condiţionată de mărimea volumul de lucrări

Între timp am aflat că devizul lucrărilor planificate la şedinţa din 12 iunie 2013 a crescut de la 7 milioane 500 mii lei la 25 milioane lei, datorită majorării volumului de lucrări. În proiectul iniţial nu se spunea nimic despre schimbarea uşilor interioare.

Agenţia Achiziţii Publice a înregistrat la 29 august 2013, contractul încheiat de preşedintele raionului Criuleni Vitalie Rotaru, organizatorul licitaţiei, şi managerii şcolari, care-şi asumă obligaţiunea de a achita serviciile contractate, cu SRL „INVENTCONSTRUCT”, care în raionul Criuleni nu a mai prestat servicii. La licitaţia din 5 august 2013 au participat patru operatori economici, deşi caietele de sarcini le-au procurat şase antreprenori.

Conform informaţiei furnizate de către Camera Înregistrării de Stat, SRL „INVENTCONSTRUCT”, având un capital statutar de 5400 de lei, a fost înregistrată la 29 iulie 2013, cu o săptămână înainte de a câştiga licitaţia.

 

În următoarele zile venim cu alte detalii la acest subiect și nu numai…

 

Ещё от автора Veaceslav Burlac


Комментарии

Нет коментариев


2 mb
This page was created in 0.0367 seconds